Egyre több cikk foglalkozik, és már televíziós interjú is készült a „dugulásmaffia” jelenséggel. Ez nem véletlen.

A károsultak gyakran százezrekről szóló számlát kapnak a legkisebb munkákról is – már ha egyáltalán kapnak számlát. (Duguláselhárítással foglalkozó csoportokban többen is osztottak meg képet arról, hogy a „szakemberek” csupán egy kézzel írt cetlit hagytak maguk után.) Később a telefont nem veszik fel, így ha volt is garancia, azt képtelenség érvényesíteni, a károsult pedig a biztosító felé még számlarészletezőt sem tud benyújtani.

Mit tehetsz, hogy elkerüld a „duguláselhárító maffiát”?

Szeretném leszögezni: tisztában vagyok vele, hogy egy dugulás olykor ijesztőnek tűnhet – főleg, ha korábban nem fordult elő, vagy csak kisebb mértékben. Sokszor más foglalkozott eddig az ilyen jellegű gondokkal (például hívott már kétségbeesett fiatal lány, aki önálló élete első hetében szembesült dugulással; bár a félelme indokolatlan volt, teljesen érthető).

Mindenesetre fontos, hogy a lehetőségekhez mérten figyelj néhány pontra, mielőtt kihívsz valakit:

  • Mindig kérdezz rá az árakra, és mérlegelj! Mi fix árakhoz tartjuk magunkat, de első ránézésre gyakran olcsóbbnak tűnhet egy méterdíjas megoldás. Viszont, ha beleszámítod a kiszállási díjat, az alapdíjat és a méterdíjat, máris más lehet a helyzet.
  • Kérdezz rá ismerősöknél! Lehet, hogy tudnak ajánlani megbízható szakembert, akivel már volt jó tapasztalatuk.
  • Figyeld a Facebook-oldalakat és -csoportokat! Csoportokban inkább a negatív élmények jelennek meg, de legalább tudni fogod, kit nem szabad hívni. Oldalaknál pedig sokszor referenciafotókat is látsz, így nem csak egy telefonszám és leírás alapján kell döntened. Kövesd a számodra szimpatikus oldalt – ezzel akár több százezer forintot is megspórolhatsz!
  • Ha weboldal alapján választasz, jegyezd fel az oldal nevét! A keresőben nem fix a pozíció, a hirdetések sem jelennek meg mindig, így nem biztos, hogy legközelebb ugyanott találod meg a céget.
  • Ragaszkodj a számlához! Ez nem egy választható opció. Egyrészt a szolgáltatónak kötelező számlát adnia, másrészt téged is véd. (Erről részletesebben a következő pontban írok.)
  • Ellenőrizd a cég adatait!
    Egy gyors keresés a cégjegyzékben vagy a NAV adatbázisában sokszor elárulja, hogy valódi vállalkozásról van-e szó.

Ha már egyeztettél egy szakemberrel:

  • Mindig írjátok fel, hogy ki fog kimenni. Tudjuk, hogy nem mindig az első cég mellett dönt az ügyfél, mert csak későn tudnak kimenni, nem szimpatikus, vagy nem megfelelő az ár. Teljesen érthető, viszont ilyenkor figyelni kell rá, hogy legyen valahová felírva, hogy végül kik mennek ki. Nem egy telefonhívást kaptunk amikor csak próbálták beazonosítani, hogy kik is lehettek kint.
  • Ahogy fentebb írtam ragaszkodj a számlához. Egyrészt a biztosítód felé is csak így tudod benyújtani, másrészt kézzel fogható bizonyíték lesz arról, hogy ki volt kint, nem tudják letagadni. A számlán szerepelni fog a cég/vállalkozó neve, adatai, így, ha később garanciát szeretnél érvényesíteni, vagy bármilyen problémád lenne nem kell keresgetni, hogy ki volt kint.

Ha betartod ezeket a tanácsokat, jelentősen csökkented az esélyét annak, hogy te is áldozat legyél. Ha rendben elvégezték a munkát nincs más dolgod, mint elmenteni a szerelő számát, mert bármikor jól jöhet.

Ha mégis baj történik:

Ha azonban mégis megtörténik a baj, fontos, hogy pontosan tudd, ki volt nálad – ne csak egy telefonszámod legyen, mert ezek sokszor pár nap múlva már nem is csörögnek ki.

Ne szégyelld, hogy mi történt, és tudd: nem vagy egyedül!

  • Kérj jogi segítséget!
  • Fordulhatsz a fogyasztóvédelemhez vagy a békéltető testülethez.
  • Súlyosabb esetben akár feljelentést is tehetsz a rendőrségen csalás miatt.
  • Érdemes lehet felvenni a kapcsolatot olyan károsult csoportokkal, amelyek kifejezetten ezekre az esetekre jöttek létre.